Chokladkaka med kolafyllning. (Recept) 

Jag är ingen människa som gillar kakor eller efterrätter. Jag kan därför inte säga att denna är himmelsk, men alla jag bjöd den på åt som tusan & tyckte den var GUDOMLIGT god! Jag får alltså lita på dem! 😀 

Dessutom var den grymt snabb och enkel att göra! Går inte att misslyckas. 

  
Du behöver: 

  • 1/2 paket digestive 
  • 100 gram smör
  • 1 burk karamelliserad mjölk 
  • 200 gram mjölkchoklad 
  • 200 gram mörk choklad (välj % själv) 
  • 1 1/2 dl grädde 
  • Flingsalt 

Krossa digestivekex och smält smöret. Blanda dessa till en smet och tryck ut i en form, ställ den svalt (kylskåp) ca 30 minuter. 

Öppna sedan burken med karamelliserad mjölk och bred på botten och ställ i kylen medans du gör chokladöverdraget. Koka upp grädden snabbt och bryt ned chokladen och rör om tills du får en jämn smet. Bred på detta försiktigt över kakan och häll på några nypor med flingsalt (jag tycker det var gott att få en flinga salt eftersom det var sååå sött – så ta gärna mycket salt!) 

Ställ svalt minst 1 timme. Serverade med grädde & jordgubbar! 

Lämna en kommentar