Medelhavsgryta med makaroner & torsk. (Recept)

Nu rensar jag både skafferi och frysen! Hade ingen potatis (som jag alltid har med torsk) och en ris-rätt har han redan klar i frysen. Därför slängde jag ihop denna grytan och det blev helt kanon! 

Du behöver (ca 8 portioner 1dl/portion) 

  • 2,5 dl kokade makaroner 
  • 1 torskblock kokat (alternativt 3-4 filéer)
  • 1/2 paprika (jag hade gul)
  • 1 liten gullök 
  • Ca 15 cm riven zucchini 
  • Ca 1/2 liten abugine skuren i små bitar
  • 1 riven morot 
  • 2,5 dl vatten 
  • 50 gram osaltat smör
  • Timjan, vitpeppar
  • Ca 2 dl mjölk (går bra med vatten också!) 

Smält smöret i en stor stekpanna med höga kanter. Häll i zucchini, abugine, lök, paprika och morot och låt det svettas mjuka på medel värme. Häll i vattnet och kryddor och låt småkoka tills vattnet avdunstat nästan helt. (Tar ca 15 minuter)

Häll ned makaroner och torsk i grytan, häll på mjölk/vatten tills det får en krämig konsistens. Mixa eller krossa med potatiskross (om du inte skurit det i lagom storlekar från början, jag river alltid mitt så slipper jag mixa nu, han är snart 8 månader och vi försöker köra hela makaroner men hackade de lite med en kniv.) 

  

Lämna en kommentar